GELENEĞİN BİRİKİMİNDEN YENİ BİR DÜŞÜNCENİN İNŞASINA...

2024-11-30 20:00:00



İhtisas Çalışmaları - Güz 2024 II. Dönem

İhtisas Çalışmaları akademik araştırmalarıyla ilmi bir muhit oluşturmayı 2024 Güz döneminde de sürdürüyor.

İLEM İhtisas Çalışmaları, Güz 2024 II. Dönemine akademinin çeşitli alanlarındaki araştırma konularını tartışmaya açarak başlayacak. Sivil akademi tecrübesiyle öne çıkan İLEM, katılımcılarının entelektüel kapasitesini arttırmak için okuma gruplarını ve derslerini çeşitlendirerek devam etmektedir. Okuma gruplarıyla araştırmacıların ilgili meselelerdeki literatüre olan hakimiyetlerinin oluşturulması ve güçlendirilmesi hedeflenmektedir. Yeni dönemdeki derslerle öğrencilerin akademik konu ve tartışmalara yönelik bakış açılarının derinleşmesi amaçlanmaktadır. İLEM İhtisas Çalışmaları farklı disiplinlerde araştırmalarına devam eden akademisyenlerin yürüteceği çalışmalarla bu dönemde de ilim dünyasına katkı sağlamaya devam ediyor.

İlgili alanda çalışma yapmak isteyen öğrencilere rehber olmayı hedefleyen İLEM İhtisas Çalışmalarının, yeni dönem derslerine katılarak akademik üretimin paydaşı olabilirsiniz. 

Programa lisansüstü öğrenciler ve konuya dair birikimi olan lisans düzeyi öğrenciler başvurabilir.

2024 Güz takviminin II. döneminde farklı disiplinlerden toplamda 4 farklı derse başvuru kabul edilecektir. Derslere dair tüm bilgileri aşağıda yer alan kutucuklara tıklayarak öğrenebilirsiniz.

Katılmak istediğiniz her ders için tek tek başvuru yapmalısınız. Yüz yüze yapılacak programlar 5 hafta boyunca İLEM'in Üsküdar Kısıklı'da yer alan yeni merkezinde gerçekleştirilecektir.

Son başvuru tarihi 14 Aralık 2024'tür.

Yürütücü: Hasan Ramazan Yılmaz

Başlangıç: 16 Aralık Pazartesi, 18.00 - 19.30 / 5 Hafta (Dersler 5 hafta boyunca aynı gün ve saatte yüz yüze olacak şekilde gerçekleşecektir)

Film sanatı farklı biçimsel yaklaşımlardan, farklı anlatı türlerinden ya da anlatıyı reddeden bir perspektiften hareketle hayata geçirilebilir. Farklı düşünsel ve estetik yaklaşımlara dayanan filmlerin birbirlerinden ayrıştıkları önemli noktalardan biri sinematografileridir. Hareketli imgelerin film stokuna kaydedilmesi sürecini ifade eden sinematografi, filmin pozlanmasıyla imgelerin kaydedilmesi ve kaydedilen imgelerin tasarlanması süreçlerinde kullanılan kamera, lens, ışık ve kadraj gibi birçok farklı unsuru bir araya getirip görüntüyü bir bütün olarak yönetmektedir. Ders bu bağlamda film stilinin bir yönetmenin sinemasında ne anlama geldiğini merak eden katılımcılara yönelik olarak oluşturulmuştur. Dersin Semih Kaplanoğlu Sineması üzerinden planlanması ise yönetmenin imgeleri bir temsil aracı olarak tasarlamadan anlamın inşasında görüntüye otonom bir yapı kazandırması sebebiyledir. Yusuf Üçlemesi’yle başlayıp Buğday (2017), Bağlılık Aslı (2019) ve Bağlılık Hasan (2021) filmlerinin üzerinde kare kare analiz yöntemiyle durulacak derste katılımcılar görüntü yönetiminin sinemadaki entelektüel işlevlerini kavrayacaklar.

Ders lisansüstü öğrencilerin ve lisans eğitimlerinin son aşamalarında olan öğrencilerin başvurusuna açıktır. Oturumlar okuma ve tartışma merkezli olacağı için katılacak öğrencilerin alana dair ilgileri ve birikimleri önem arz etmektedir.

     Haftalık Ders Programı:

     1. Hafta - Sinemada Görüntü Yönetimi. Semih Kaplanoğlu’nun Düşünsel ve Estetik Kaynakları ve Kaplanoğlu Sinemasında Anlatı Yapısı.

     2. Hafta - Yusuf Üçlemesi Filmlerinin Kare Kare Analizi.

     3. Hafta - Buğday Filminin Kare Kare Analizi.

     4. Hafta - Bağlılık Aslı Filminin Kare Kare Analizi.  

     5. Hafta - Bağlılık Hasan Filminin Kare Kare Analizi.

Yürütücü: Şeyma Kömürcüoğlu

Başlangıç: 18 Aralık Çarşamba, 17.00 - 18.30 / 5 Hafta (Dersler 2 haftada bir aynı gün ve saatte yüz yüze olacak şekilde gerçekleşecektir)

Bu ders Platon’un seçilen diyaloglarından hareket edilerek Platon felsefesinin ana hatlarına temas edilecektir. Beş ayrı derste, beş Platon diyaloğuna odaklanılarak bu eserlerin o günkü bağlamlarından hareketle yazıldıkları dönemde hangi probleme karşılık geldikleri üzerinde durulacaktır. Her bir diyalogda geçen fiziki unsurlar, sorulan sorular, tartışılan ana tema açısından incelenecek ve bu konudaki modern litaratürün yorumları hakkında tartışmalara yer verilecektir. Diyaloglar özellikle Pythagorasçılık ve Orpheusçu gelenekten Platon metinlerine taşınan unsurların takibi açısından incelenecektir.

Ders lisansüstü öğrencilerin ve lisans eğitimlerinin son aşamalarında olan öğrencilerin başvurusuna açıktır. Oturumlar okuma ve tartışma merkezli olacağı için katılacak öğrencilerin alana dair ilgileri ve birikimleri önem arz etmektedir.

     Haftalık Ders Programı:

     1. Hafta - Şölen

     2. Hafta - Phaidon

     3. Hafta - Phaidros

     4. Hafta - Timaios

     5. Hafta - Ion

 

Yürütücü: Halil İbrahim Erol

Başlangıç: 19 Aralık Perşembe, 20.00 - 21.30 / 5 Hafta (Dersler haftada bir aynı gün ve saatte çevrim içi olacak şekilde gerçekleşecektir)

Seyahat edebiyatı, dinamik yapısıyla özellikle 1980’lerden itibaren beşerî ve sosyal bilimler için genişleyen bir çalışma alanıdır. 1970’lerden bu yana, kültürel çalışmaların artan etkisi altında, seyahatnameler, hepsi de kültürlerarası fenomenler olarak, kültüre özgü zihniyetleri yansıtmaları, ötekiliği temsil etmeleri ve yabancı ülkeleri tasavvur etmeleri açısından giderek daha fazla analiz ediliyor. Bu nedenle, bu ders, tümü geniş seyahat edebiyatı kategorisi altında toplanabilen kurgusal ve kurgusal olmayan metinlerden bir seçkiyi tartışacaktır. Anlatı tekniği, yapısı, temaları, türsel varyantları ve özelliklerine odaklanan ders, 19. yüzyıl boyunca yazılmış seyahat anlatılarını ele alacaktır. Tarih ve bağlam unsurlarına dikkat etmenin yanı sıra, ders metin odaklıdır. 5 haftalık süreçte seyahat yazılarını ve seyahatle ilgili eleştirileri (özellikle Orta Doğu odaklı) inceledikten sonra, eleştirel bakış açılarıyla seyahat edebiyatı üzerine çalışabileceksiniz.

Ders lisansüstü öğrencilerin ve lisans eğitimlerinin son aşamalarında olan öğrencilerin başvurusuna açıktır. Oturumlar okuma ve tartışma merkezli olacağı için katılacak öğrencilerin alana dair ilgileri ve birikimleri önem arz etmektedir.

     Haftalık Ders Programı:

     1. Hafta - Batı Dünyasında Orta Doğu Algısı

     2. Hafta - Seyahatname Yazımı, Tür, Genel Eğilimler

     3. Hafta - Seyahatin Doğası ve Seyyahlar

     4. Hafta - Masum Gözlemler, Stratejik Rotalar ve Askeri-Politik-Ekonomik İstihbarat

     5. Hafta - Seyahat için Kişisel Girişimler ve Kurumsal Yapılar

Yürütücü: Hesna Haral

Başlangıç: 17 Aralık Salı, 17.00 - 18.30 / 5 Hafta (Dersler haftada bir aynı gün ve saatte çevrim içi olacak şekilde gerçekleşecektir)

İslam edebiyatında sufilerin yaşam öyküsünü anlatan müstakil eserler, türleri açısından gruplara ayrılır. Bu türlerin başında çok sayıda sufînin biyografisine yer veren tabâkat ve tezkire kitapları ile bir tarikatın silsilesindeki tüm sufîleri anlatan veya tek bir sufînin yaşamını ele alan menâkıbnâmeler gelir.  Bu seminerde tabakat, tezkire ve menâkıbnâme türlerinin İslam Resmindeki örnekleri incelenecektir.  Seminer beş hafta sürecektir.

       1. Hafta: İslam Sanatında resimli sufi biyografileri hakkında genel bir değerlendirme yapılacaktır.       

       2. Hafta: En meşhur evliyâ tezkiresi olan Feridüddin Attar’ın Tezkiretü'l-evliyâ isimli 1220 tarihli eserinin bugün elimizde mevcut olan tarihsiz tek bir minyatürlü nüshası incelenecektir.

       3. Hafta: XV. yüzyılda sûfî tabakat türünün yeniden canlanışını temsil eden Nakşibendî tarikatı mensubu İranlı şair Abdurrahman Camî’nin 1478 yılında tamamlanan eseri Nefahâtü‟lüns min Hazarâtü‟l-kuds’un iki resimli nüshasındaki sufileri konu alan bazı tasvirler ele alınacaktır.

       4. - 5. Hafta: Mevleviyye Tarikatı büyüklerinin tasavvufi hal ve makamlarının anlatıldığı Ahmed Eflaki’nin Menakıbü’l Arifin isimli kitabının minyatürlü tek nüshasındaki minyatürlerde ve  Tercüme-i Sevakıb-ı Menakıb’ın musavver iki nüshasında Mevleviyye tarikatlarının pirlerinin nasıl tasvir edildiği, hangi ikonografilerin bu yazma eserlerde ağırlık kazandığı incelenecektir. 

Resimli sufi biyografilerinde tekrarlanan bir tema olarak  “Allah Aşkı”nın hikayeler üzerinden  Osmanlı nakkaşları tarafından minyatürlerde nasıl tasvir edildiği tartışılacaktır.

Ders lisansüstü öğrencilerin ve lisans eğitimlerinin son aşamalarında olan öğrencilerin başvurusuna açıktır. Oturumlar okuma ve tartışma merkezli olacağı için katılacak öğrencilerin alana dair ilgileri ve birikimleri önem arz etmektedir.