GELENEĞİN BİRİKİMİNDEN YENİ BİR DÜŞÜNCENİN İNŞASINA...

2024-11-17 17:00:00



Osmanlı Minyatüründe Sufiler ve Aşk

Yürütücü: Hesna Haral

Başlangıç: 17 Aralık Salı, 17.00 - 18.30 / 5 Hafta (Dersler haftada bir aynı gün ve saatte çevrim içi olacak şekilde gerçekleşecektir)

İslam edebiyatında sufilerin yaşam öyküsünü anlatan müstakil eserler, türleri açısından gruplara ayrılır. Bu türlerin başında çok sayıda sufînin biyografisine yer veren tabâkat ve tezkire kitapları ile bir tarikatın silsilesindeki tüm sufîleri anlatan veya tek bir sufînin yaşamını ele alan menâkıbnâmeler gelir.  Bu seminerde tabakat, tezkire ve menâkıbnâme türlerinin İslam Resmindeki örnekleri incelenecektir.  Seminer beş hafta sürecektir.

       1. Hafta: İslam Sanatında resimli sufi biyografileri hakkında genel bir değerlendirme yapılacaktır.       

       2. Hafta: En meşhur evliyâ tezkiresi olan Feridüddin Attar’ın Tezkiretü'l-evliyâ isimli 1220 tarihli eserinin bugün elimizde mevcut olan tarihsiz tek bir minyatürlü nüshası incelenecektir.

       3. Hafta: XV. yüzyılda sûfî tabakat türünün yeniden canlanışını temsil eden Nakşibendî tarikatı mensubu İranlı şair Abdurrahman Camî’nin 1478 yılında tamamlanan eseri Nefahâtü‟lüns min Hazarâtü‟l-kuds’un iki resimli nüshasındaki sufileri konu alan bazı tasvirler ele alınacaktır.

       4. - 5. Hafta: Mevleviyye Tarikatı büyüklerinin tasavvufi hal ve makamlarının anlatıldığı Ahmed Eflaki’nin Menakıbü’l Arifin isimli kitabının minyatürlü tek nüshasındaki minyatürlerde ve  Tercüme-i Sevakıb-ı Menakıb’ın musavver iki nüshasında Mevleviyye tarikatlarının pirlerinin nasıl tasvir edildiği, hangi ikonografilerin bu yazma eserlerde ağırlık kazandığı incelenecektir. 

Resimli sufi biyografilerinde tekrarlanan bir tema olarak  “Allah Aşkı”nın hikayeler üzerinden  Osmanlı nakkaşları tarafından minyatürlerde nasıl tasvir edildiği tartışılacaktır.

Ders lisansüstü öğrencilerin ve lisans eğitimlerinin son aşamalarında olan öğrencilerin başvurusuna açıktır. Oturumlar okuma ve tartışma merkezli olacağı için katılacak öğrencilerin alana dair ilgileri ve birikimleri önem arz etmektedir.