Yürütücü: Hasan Ramazan Yılmaz
Başlangıç: 16 Aralık Pazartesi, 18.00 - 19.30 / 5 Hafta (Dersler 5 hafta boyunca aynı gün ve saatte yüz yüze olacak şekilde gerçekleşecektir)
Film sanatı farklı biçimsel yaklaşımlardan, farklı anlatı türlerinden ya da anlatıyı reddeden bir perspektiften hareketle hayata geçirilebilir. Farklı düşünsel ve estetik yaklaşımlara dayanan filmlerin birbirlerinden ayrıştıkları önemli noktalardan biri sinematografileridir. Hareketli imgelerin film stokuna kaydedilmesi sürecini ifade eden sinematografi, filmin pozlanmasıyla imgelerin kaydedilmesi ve kaydedilen imgelerin tasarlanması süreçlerinde kullanılan kamera, lens, ışık ve kadraj gibi birçok farklı unsuru bir araya getirip görüntüyü bir bütün olarak yönetmektedir. Ders bu bağlamda film stilinin bir yönetmenin sinemasında ne anlama geldiğini merak eden katılımcılara yönelik olarak oluşturulmuştur. Dersin Semih Kaplanoğlu Sineması üzerinden planlanması ise yönetmenin imgeleri bir temsil aracı olarak tasarlamadan anlamın inşasında görüntüye otonom bir yapı kazandırması sebebiyledir. Yusuf Üçlemesi’yle başlayıp Buğday (2017), Bağlılık Aslı (2019) ve Bağlılık Hasan (2021) filmlerinin üzerinde kare kare analiz yöntemiyle durulacak derste katılımcılar görüntü yönetiminin sinemadaki entelektüel işlevlerini kavrayacaklar.
Ders lisansüstü öğrencilerin ve lisans eğitimlerinin son aşamalarında olan öğrencilerin başvurusuna açıktır. Oturumlar okuma ve tartışma merkezli olacağı için katılacak öğrencilerin alana dair ilgileri ve birikimleri önem arz etmektedir.
Haftalık Ders Programı:
1. Hafta - Sinemada Görüntü Yönetimi. Semih Kaplanoğlu’nun Düşünsel ve Estetik Kaynakları ve Kaplanoğlu Sinemasında Anlatı Yapısı.
2. Hafta - Yusuf Üçlemesi Filmlerinin Kare Kare Analizi.
3. Hafta - Buğday Filminin Kare Kare Analizi.
4. Hafta - Bağlılık Aslı Filminin Kare Kare Analizi.
5. Hafta - Bağlılık Hasan Filminin Kare Kare Analizi.